Egy nap Anya nélkül: Nőnap

Tegnap volt az Egy nap nők nélkül.

Mivel mi is csatlakoztunk ehhez a kezdeményezéshez - ahogyan annak idején már a #womensmarch - hoz és a #dresslikeawoman - hez is, így egy napra kivonultam teljesen a munkából. Mivel én most a gyerekkel való itthonlétért kapok fizetést, így egész nap Aldric látta el Bertie-t, és házimunkát sem végeztem. Ilyen lenne az élet nélkülem.

Meg aztán, úgy általában nők nélkül üresen konganának a tanári szobák, az egészségügyi szakrendelések, az óvodák, bölcsődék, pékségek, ruhaboltok és még oly sok minden.

Nekünk tehát tök jó napunk volt, mert étteremben ebédeltünk, utána egy kávézóban találkoztunk egy barátunkkal, mindkettőt Bertie nagy lelkesedésére, hiszen szétflörtölhette az agyát az emberekkel.:) Én ma ezeket - az egyébként napi közös tevékenységeinket - nem csináltam, hogy látszódjon, milyen, ha nem vagyok (nyilván annyi különbséggel, hogy a gyerekkel kapcsolatos teendőket Aldric látta el):

  • nem kevertem tápszert
  • nem készítettem ebédet
  • nem porszívóztam
  • nem raktam rendet
  • nem pelenkáztam
  • nem öltöztettem a gyereket
  • nem mostam, nem teregettem
  • nem ágyaztam be

Nem akartam hosszan írni erről a dologról, mert nem tartozik a bloghoz ez a téma teljesen, de azért néhány dolgot a figyelmébe ajánlok annak, akit érdekel ez a Nőnap mint olyan.

1. A Nyitottak vagyunk csinált egy #virághelyett #virágmellett kezdeményezést a Vodafone-nal. Nagyon érdemes a kisfilmjeiket megnézni, amelyben férfiak és nők mondják el horrorsztorijaikat a tapasztalt nemi különbségekről és arról, miért lenne jó egy nőnap, amire már nem volna szükség.

2. Pár sztori a nőnap történetéből:

  • 1857,  New York. Negyvenezer munkásnő sztrájkolt egyenlő bért és munkaidő-csökkentést követelve. Ez az esemény ihlette magát a nőnapot.
  • 1911, Osztrák-Magyar Monarchia, Dánia, Németország és Svájc. Az első nemzetközi nőnap a nők szabad munkavállalásáért, választójogáért demonstráló tüntetésekkel debütált
  • 1917, Oroszország. A nemzetközi nőnap apropóján tömegek vonultak utcára. Négy nappal később – nem közvetlenül ennek a tüntetésnek a hatására – a cár lemondott, s polgári kormány alakult, mely szavazójogot biztosított a nőknek. 
  • A rendszerváltás után a nőnap Magyarországon is elvesztette eredeti munkásmozgalmi hangulatát, helyette a virágajándékozás dominál.

(forrás: index, mult-kor)

3. Mi a #womensmarch?

  • a világon 30 országban vonultak fel nők, férfiak és gyerekek Trump nőellenes mondataira való tiltakozásként
  • az USA-ban 3 millió nő, férfi és gyermek tüntetett országszerte a nők jogaiért

4. Mi a #dresslikeawoman?

  • Trump azt találta mondani nem sokkal beiktatása után, hogy a kormánya nőtagjainak nőhöz méltóan kell öltözniük. 
  • Ezután a közösségi médiát elöntötte a #dresslikeawoman hashtag, amelyen női kutatók, orvosok, űrhajósok, katonák, túrázók öltöztek saját (nem kiskosztüm) ruháikba. 

5. Mi a női princípium?

Na jó, itthon sem kell messzire mennünk. Emlékezzünk csak a női princípiumozó Kovács Ákos interjúra, vagy arra, amikor az egyetemről hazaküldték a női (csak a női!) dolgozókat húsvétra készülődni, vagy amikor Bagdy Emőke is kiállt a női princípium mellett.

6. Mi a vak kommondor?

Magyarországon hetente meghal egy nő, havonta meghal egy gyerek bántalmazásban. A vak komondor pedig az, amin ezek a szegény emberek át szoktak esni, ahogyan ez a fideszes képviselő nejével is történt (valójában: négy-öt alkalommal ököllel a sértett arcába ütött, majd a hajánál fogva megragadta, és egy alkalommal a terasz fából készült korlátjához verte a fejét).

És még rengeteg esetet fel lehet sorolni, a teljesség igénye nélkül: az MSZP Mi lenne velünk nők nélkül c. botrányos Nőnapi kampányát, ahol a nők anyaként és házi robotként vannak beállítva. A pécsi rendőrök megerőszakolás elleni kampányát, amelyben elmondják, hogy tehetsz róla, tehetsz ellene. Bagdy Emőke összes megszólalását. A választóit le-vén kurvázó szolnoki polgármestert, és a busójáráson molesztált kislányra adott mohácsi önkori reakciót, amiben nemcsak tagadják az egészet, de kétségbe vonják, hogy a történet szereplői egyáltalán valós emberek.

Nekem #virághelyett Aldric ma azt a kívánságot adta, hogy legyenek a férfiak és a nők egyenlő jogokkal és lehetőségekkel felruházva a világban egyszer. Mert bizony, ez nemcsak a nőknek jó, de a férfiaknak is!:)

same.jpg