Nem akartam szoptatni és nem is szoptattam! Na és?

Már terhességem előtt jóval elhatároztam, hogy nem fogok szoptatni soha. 12 évesen is már nekem volt a legnagyobb mellem az osztályban, ami miatt a fiúk és az építőmunkások olyan figyelemben részesítettek, amit sosem akartam. Az a kismellű nőknek is egyértelmű, hogy nem mennek el építkezés előtt, vagy ha igen, rendkívül gyorsan. De az már meglepő volt, hogy a babakocsit tolva is beszóltak nekem néhányszor. Konkrét példa:

  • Építőmunkások: De szeretnék abból inni, amiből a gyerek!
  • Én: A MAM cumisüveg tényleg jó minőségű! :)

Szóval, a melleim miatti frusztrációm volt az egyik oka a nem szoptatásnak. Ám volt még több is!

  1. Aldric 50%-os szerepvállalása a gyerek ellátásában. Aldric is támogatta a nem szoptatási terveimet, mert így ő is ugyanolyan kompetens szülő lehet, mint én vagyok. A gyereket 50-50%-ban tudjuk ellátni minden területen kezdettől: etetés, itatás, pelenkázás, foglalkozás. Természetesen, ha akartam volna, szoptattam volna, ő csupán annyit gondol erről, hogy az én testem az én döntésem minden (szülés módja, szoptatás).
  2. Az orvosok véleménye. Beszéltünk terhesség alatt a védőnővel, a nőgyógyásszal és a gyermekorvossal is a tápszerről. Az akkori védőnő nagyon szoptatáspárti volt, így ő komolyan mondom, hogy haragudott, amikor a tápszer mellett döntöttünk.:) Furcsa, milyen erős érzelmet váltott ki belőle más emberek élete. Egyébként, a későbbi védőnőnk azt mondta, Magyarországon nagyon túl van lihegve a szoptatás téma a nyugati országokhoz képest (ahol az emberek egészségesebbek és sikeresebbek és nálunk úgyis mindenki szoptatni akar). A gyerekorvosunk azt mondta, a tápszer csodaszer, lebontott molekulájú tehéntej, tökéletes a babának. A nőgyógyászom azt mondta, náluk bevett gyakorlat, hogy valaki nem szoptat, a neonatológus és a csecsemősnővérek is teljesen tisztában vannak mindkét etetési móddal, el tudnak mindent magyarázni.
  3. Egészségügyi dolgok. Az, hogy a szülés után a fogamat gyökérkezelni kellett, az aranyeremet kiműteni, és a méhem is be volt kicsit gyulladva (ez összesen 4 antibiotikum és fájdalomcsillapító kúrát jelent), nagyon jó döntéssé tette a tápszerezést. Így simán tudtak felírni nekem mindent, hogy túléljek. És a nagyon bevált Nuvaring fogamzásgátlóra is az első vérzéstől visszatérhettünk. Pluszban persze van egy csomó más negatív élettani hatása a szoptatásnak, amikről csak olvastam (fájó mellbimbók, nem kívánják a szexet, mellgyulladás).
  4. A melleim épsége. Mindkét nőgyógyászom megnyugtatott, hogy - bár a terhesség alatt is nőhet a mell - nem lesznek a nagy mellek olyan állapotban szülés utánra, mintha az ember szoptatna. A szoptatás ugyanis nemcsak a mellek folytonos megtelésével és kiürülésével jár együtt, de a gyerek lefelé húzza a mellbimbót a szoptatások alkalmával. Egyébként nőtt a mellem a terhesség alatt egy kicsit, de előtejem nem volt, és a szülés után vissza is ment. (A napi két szem tejapasztó nem is engedte megindulni.)
  5. Evési dolgok. Az evés nálam központi kérdés volt mindig is, itt is írtam róla. A terhesség alatt a magzat Bertie mindig reagált valamit arra, amit ettem. Nagyon zavart, mert tudtam, ha pl. szőlőt eszem, utána éles késszúrásokat kapok jutalmul a hólyagom környékén a magzattól. Nem akartam évekig tartani magam egy diétához és azt figyelni, mitől fájdul meg a gyerek hasa. 
  6. A kényelem. Persze, nem szabad hagyni, hogy a nőket érdekelje önmaguk és a párjuk, de most tekintsünk el a nagy magyar anyaságtól.:) Nagyon jó, hogy bárhol tudunk vizet tenni a gyerek cumisüvegébe, összekeverjük a tápszerrel és már ihat is. Bárhol, padon, játszóházban, vonaton (utóbbinál nem a csapból). Nem kell hozzá elvonulni, és Aldric is mehet a gyerekkel bárhová kezdettől kettecskén.:)
  7. A szoptatáspárti retorika ostoba és kirekesztő. A szoptatási tanácsadók honlapjai elképesztő vallási fanatizmusról tanúskodnak, különböző téveszmék és összeesküvés-elméletek hadával (pl. tápszerlobbi, a tereh szó meg gyönyörűséget jelent szerintük, a nyelvészek szerint mondjuk nem), csak a nők számítanak szülőnek, csak a természetes szülés a szülés, az emberi tej szerintük nem állati eredetű (szemben a tápszerrel) és a képzésük egy bérelt képzés a SOTE-n. Aldric annak idején írt itt róluk. És mindezt egy olyan országban akarják, ahol 1. szégyen nem szoptatni, 2. szinte nincs olyan, aki nem akar.

Na, de amiről igazán írni akartam, az az, hogy mennyire fontos misszióként kezelem azt, hogy NE HAZUDJAK arról, hogy nem miért nem szoptatok. Elég volt a hallgatási spirálból, amibe a magyar társadalom kényszeríti azt a kevés embert, aki NEM AKAR szoptatni, nem pedig nem tud!

Az elmúlt egy évben a következő helyeken kérdezték meg, mennyi ideig szoptattam: a szülés után a vizitelő doktornő, a játszóházban két gondozónő, a gyerekdokinál a védőnő (nem a miénk), az új védőnőnk, a plazmaadásnál az orvos, 3 fogorvos, Bertie csípőuh-ján az orvos, Bertie szívuh-ján az orvos, Bertie koponya uh-ján az orvos, és a proktológus. Simán lehet, hogy véletlen, de csak két elfogadó nővel találkoztam ezen a téren, viszont az összes férfi normálisan kezelte a helyzetet (ez bizonyítaná Aldric elméletét arról, hogy a nők a nők legnagyobb ellenségei). A két elfogadó nő a terhes fogorvosi asszisztens, és a plazmaadásomnál a fiatal doktornő voltak. Lehet, hogy ez nemi és generációs kérdés? Nem tudom.

Viszont nem hazudok soha a válaszomban! Elmondom, hogy semeddig. És leviszem a hangsúlyt. Ha tovább kérdezik, hogy "de miért???", akkor elmondom, hogy "mert így döntöttünk". Volt pl. olyan is, aki ezután is kérdezett még, akkor ezt mondtam: "ismétlem, mert így döntöttünk". Mert ez egy döntés. Szeretném, ha Magyarország egy elfogadó hely lenne, ahol a nő dönthet a saját teste felett, nemcsak a törvények szintjén. Természetesen tudom, hogy a magyar társadalom konzervatívabb még a kormánynál is, pontosan ezért tekintem missziónak a nem hazudozást.

Mert nem szégyellem. Soha egy percre se bántuk meg. A gyerekünk még sosem volt beteg, kiegyensúlyozott, boldog gyerek, nem volt hasfájós, jól alszik, jókat eszik. Szeret bújni és mi is szeretünk hozzá közel lenni. Boldog mami, boldog apa, boldog baba.

stop.jpg

#neféljbeszélj #womensmarch #dresslikeawoman #mybodymychoice #myvoice #nőijogok